Erzurum'da kurulan Dikkat Akademisi'nde, Amerikan Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi (NASA) tarafından geliştirilen, astronot, pilot ve sporcuların dikkat seviyelerini artırmak amacıyla kullanılan "Play Attention" yöntemiyle dikkat eksikliği ve hiperaktivite problemi olan öğrenciler tedavi ediliyor.
Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Halim Ulaş, AA muhabirine yaptığı açıklamada, çocuklardaki dikkat eksikliğine işaret ederek televizyon, telefon ve multimedya araçlarıyla muhatap olan çocukların sınıflarında ve diğer yaşam alanlarında odaklanma sorunu yaşadıklarını söyledi.
Özellikle eğitim ortamının çocuklarda ciddi anlamda dikkat eksikliğine ve hiperaktivite bozukluğuna sebep olduğuna işaret eden Ulaş, "Maalesef bu sorunlar tedbir de alınmadığı takdirde ilaç kullanımına kadar gidebiliyor." dedi.
Ulaş, bu sorunların çözümü için çeşitli yöntemler kullanıldığını ve bu yöntemlerden birinin de bilgisayar oyunlarının kola takılan bir cihaz sayesinde, oyun kumandası ya da bilgisayar faresi kullanmadan oynandığı "Play Attention" sistemi olduğunu belirterek şöyle devam etti:
"Sistemin temel kurgusu, çocukların uzun süreli odaklanmasını sağlamak, dikkatini bir yere toparlayabilmek ve dış uyarıcıların etkisini çocuklar üzerinde azaltmak. Türkiye'de yeni kullanılan bu sistem, uzun yıllardır Amerika'da okullarda, evlerde ve danışmanlık merkezlerinde kullanılıyor. Başarılı olduğunu kullananlardan da biliyoruz. Özellikle yurt dışında bu yöntemle ilgili çalışmalar hatta çalışmaların ötesinde uzman görüşü alındı. Onlar da bu sistemin ve sürecin fevkalade sağlıklı işlediğini ifade ediyorlar. Çocuğun daha fazla odaklanması, kendini geliştirebilmesi için Play Attention'u kesinlikle tavsiye ediyoruz"
"Oynatılan oyunların her biri hedeflenmiş bir beceriyi kazandırmaya yönelik"
Kentte hizmet veren Dikkat Akademisi'nin kurucusu ve eğitimci Adalet Ömeroğlu da NASA'nın geliştirdiği bir yöntem olan Play Attention'un astronot, pilot ve sporcuların dikkat seviyelerini artırmak amacıyla kullanıldığını ifade ederek sistemin bilimsel verilerden yola çıkılarak hazırlandığını anlattı.
Sistemin öğrenme güçlüğü, dikkat eksikliği ve hiperaktivite sorunu olan öğrencilere belirli program dahilinde uygulandığı aktaran Ömeroğlu, "Bu yöntem ile davranış odaklı program geliştirmeyi amaçlıyoruz. Bu yöntem özellikle okul çağındaki öğrencilerde ve yetişkinlerde 6 yaşından itibaren 70 yaşına kadar her bireye uygulanabilmektedir." dedi.
Kola takılan bir cihazla haftada üç gün eğitim verdiklerine işaret eden Ömeroğlu, şunları söyledi:
"Programı, seans şeklinde birebir eğitimciler eşliğinde uygulamaktayız çünkü takip süreci çok önemli. Bu yöntemle bireyin o anki dikkatini dışarıdan gözlemliyoruz. Bilgisayarda oynanan her bir oyun esnasında ve sonrasında istatistiksel olarak veriler alabiliyoruz. Öğrenci başlangıçta oynadığı oyunda dikkat konusunda bir yüzdelik dilimdeyse bir sonraki seansta bunu yükseltmeyi hedeflemektedir. Bu sayede de öğrenciye bir davranış ve beceri kazandırmayı hedefliyoruz çünkü Play Attention yönteminde oynatılan oyunların her birinin hedeflenmiş bir beceriyi kazandırmaya yönelik olduğunu biliyoruz."
Ömeroğlu, bu yöntemle bireylerin dikkatini ve hafıza becerisini geliştirebildiklerini aktararak bireyin oyunu oynayabilmesi için dikkatini verebilmesi ve o odaklanmayı sağlayabilmesi gerektiğini vurguladı.
Dikkat eksikliği olan bireylerin koluna beyin dalgalarını ölçmek için bir cihaz taktıklarına dikkati çeken Ömeroğlu, şöyle konuştu:
"Eğer birey odaklanamıyor ve yeterince dikkatini veremiyorsa koluna bağladığımız cihaz sayesinde beyin dalgalarını ölçüp anında ekrana bir geri bildirim yansıyor. Bu esnada dışarıdan ufak tefek uyarılarla bireyi geliştirmeyi çalışıyoruz. Yani kişinin hedefte kalabilme becerisi sağlamayı amaçladığımız için kişiye telkin yöntemi ile böyle bir beceri kazandırabilmeyi, davranışsal yöntem üzerinden amaçlıyoruz. Çünkü dikkat, dağılabilen bir şeydir ama dikkatini toplayabilme becerisi, kazanılmış bir davranıştır. Bu yüzden çalışmalarımızı bire bir ve gözlemleyerek yapmaktayız."
"Çocuklarda dikkati kullanma süresini 40-50 dakikaya getirebilmeyi amaçlıyoruz"
Ömeroğlu, yöntemin başlangıç, orta ve üst düzey şeklinde üç aşamasının olduğunu belirterek başlangıçta öğrenciye kazandırılan dikkat süresinin orta oyunlarda ve ileriki düzeylerde geliştirildiğini anlattı.
Play Attention'un, görevde daimi kalabilme, uzun saatler ödev yapabilme ve sürdürülebilir dikkati daha uzun süre koruyabilme özelliklerinin olduğunu belirten Ömeroğlu, "Bu yöntemle çocuklarda 15, yetişkinlerde 18,5 dakika olan dikkati kullanma süresini 40- 50 dakikaya getirebilmeyi amaçlıyoruz. Bu anlamda öğrencilere Play Attention ile ciddi fayda sağlamaktayız." dedi.
3,5 aylık eğitimle dikkat eksikliğine son veriliyor
Eğitim programlarının 3,5 ay sürdüğünü dile getiren Ömeroğlu, şu ifadeleri kullandı:
"Bu süreç sonunda hareketli öğrencilerimizde ciddi oranda oturabilme, sorumluluk alabilme, yönergeleri takip edebilme, evde tekrarlanan komutları yerine getirebilme sağlanıyor çünkü Play Attention'da uzun süre ekran başında oturup başladığın işi bitirmen gerekiyor ve dikkati aracılığıyla zihinde herhangi bir şey düşündüğü zaman oyunlar durduğu için geri bildirimi alıyor ve çocuk ya da yetişkin bir çabaya giriyor. Bu eğitimi aldıktan sonra sınıfta ders dinleyemeyen öğrencilerimiz artık 40 dakika boyunca istikrarlı şekilde dersini dinleyebiliyorlar, evde ödevlerinin başında en az 2 saat kalabiliyorlar ya da sürekli dışarıdaki seslerden rahatsız olan özellikle sınava hazırlanan öğrencilerimizden 'Ses geldi, yapamadım, dikkatim dağıldı' gibi durumlarla karşılaşmıyorlar. Kalabalık ortamda dahi soru çözüp, kitap okuyabilen öğrencilerimiz var. Derslerini yapmada problem yaşamıyorlar, sorumluluk alabiliyorlar, planlama yapabiliyorlar, dikkatlerini daha uzun süre muhafaza edebiliyorlar."
Play Attention yöntemi
Play Attention yönteminde, dikkat ve odaklanma ile ilgili beyin dalgalarını okuyan yüksek teknolojili ve kola takılan bir cihaz sayesinde, klavye, oyun kumandası ya da bilgisayar faresi olmadan sadece düşüncelerle bilgisayarda oyunlar oynanıyor.
Zihnin oyun kumandası ve bilgisayar kumandası görevi yaptığı yöntemle bilgisayarda oynanan oyunlar, çocuklara odaklanmanın yanı sıra dikkat dağıtıcıları önemsememeyi, hafızayı geliştirmeyi, yapması gereken görevleri bitirmeyi ve organize olmayı öğretiyor. Bu beceriler de öğrencinin okul başarısını, özgüveni geliştiriyor. AA